EPLAN 2011 - 2019
Een nieuwe start, EPLAN van 2011 - 2019
Oktober 2011 en ik bij EPLAN gaan werken. Het bedrijf was op zoek naar een Pro Panel expert, en de daar kon ik me in vinden, dus ben ik bij EPLAN in dienst getreden.
Mijn werkzaamheden waren divers.
Mijn werkzaamheden die ik destijds verrichtte waren divers.
Installatie ondersteuning bij nieuwe gebruikers, was een van de werkzaamheden. Maar ook vragen te beantwoorden en oplossingen aan te reiken. Vragen zowel op het gebied van EPLAN als de add ons, zoals Pro Panel/
Pro Panel trainingen
Op een bepaald moment ben ik ook zelf Pro Panel training gaan geven. Een nieuwe uitdaging, want ik had nog nooit voor een klas gestaan om les te geven.
Andere evenementen
Daarnaast was ik veel betrokken bij allerlei evenementen. Zo ben ik een paar keer bij de EPLAN usergroep geweest, en mocht ik tips en tricks bijeenkomsten verzorgen. In het begin op 3 locaties Zevenaar, Reeuwijk en Waalre, later via webinars, waarbij ik iedere maand een onderwerp, of meerdere onderwerpen behandelde. De onderwerpen die dan ter sprake kwamen, vloeiden veelal voort uit vragen die gesteld werden aan de helpdesk, maar ook vragen die ik tegenkwam bij de gebruiker. Vaal over het gebruik van EPLAN binnen het werkproces, functioneel ontwerpen, hoe de werkplaats aan te sturen enz.
Daarbij kwam mijn ervaring als paneelbouwer van pas en herkende ik de diverse uitdagingen waar men tegen aanliep, en welke oplossingen voorhanden waren.
Andere EPLAN oplossingen.
Ik kon en mocht me verdiepen in andere oplossingen van EPLAN. Een mens is nooit oud om te leren. Denkend aan EEC One, daar had ik redelijk veel ervaring mee, en later de opvolger Cogineer. PrePlanning, Wiring en Copper, allemaal extra mogelijkheden binnen EPLAN.
Vooral Wiring in combinatie met Smart Wiring is een sterke tweeling.
Verder heb ook mogen en kunnen meedenken op het gebied van CNC export. De uitdaging, het CNC programma doorgronden en de bestanden inladen van EPLAN en zo controleren of alle boringen juist over kwamen.
Helpdesk
De laatste jaren was ik vooral bezig met werk op de helpdesk. Boeiend om zoveel vragen op je afgevuurd te krijgen. Het gaf ook inzicht, hoe gebruikers omgaan met EPLAN. Het gaf weer nieuwe inzichten in wat bij de gebruiker leefde, en vooral het “verplicht” luisteren naar de vraag. De grootste les is eerst luisteren naar de vraag, en indien nodig doorvragen. Daarna samenvatten om te kijken of je het begrepen hebt, en dan pas de oplossing zoeken.
Wat wel opviel is dat de software moest doen, zoals men het altijd gedaan had.
EPLAN werkt niet, zoals wij gewend zijn te werken.
Al met al boeiende 7 jaren waar ik veel geleerd heb. Niet alleen om projecten te kunnen samenstellen, maar vooral om onder de motorkap te sleutelen aan bepaalde gewenst output. Of het nu lijsten zijn die gegenereerd moeten worden, of een export moet worden gemaakt in een bepaalde vorm, of een koppeling met ERP, al dat soort zaken kwamen en komen nog steeds voorbij.
En vooral het luisteren naar nieuwe ideeën en vragen, en daarna op zoek gaan een oplossing.
Helaas is het vaak niet zichtbaar welke noeste arbeid je verricht om tot een bepaalde output te komen. Men ziet immers het resultaat, maar niet wat onder de motor kap gebeurt. Maar dat maakte het werken met EPLAN nog steeds, divers en uitdagend.